Op de Finse Proef

Bij de FRC hadden ze een 'nieuwe' proef. De zogenaamde Finse Proef. Bij deze proef hoef je niet zoals gebruikelijk bij een veldwedstrijd steeds in een wachtkamer te zitten om op je beurt te wachten tot je de volgende proef mag doen. Hier loop je alle proeven achter mekaar. Voor de hond is dit uiteraard wel een stuk intensiever, maar voor onze Flatcoat in ieder geval geen probleem. Ze heeft energie genoeg, dus dat is het probleem niet. En voor ons voorjagers is het voordeel dat je niet al om 7.30 ergens moet zijn om je aan te melden. Wij hoefden in dit geval pas om 14 uur aanwezig te zijn en als je steeds zoals wij vanuit zuiden moet komen is het toch wel prettig dat je niet al voor dag en dauw op moet. De proef komt, zoals de naam aal aangeeft, uit Finland overwaaien. Er zijn geen certificaten, diploma's of zo te halen, maar is bedoeld om de hond zelf te beoordelen. Bijv. toont ze eigen initiatief, is ze dirigeerbaar, luistert ze op commando e.d. Wij vonden het in ieder geval een super proef en zeker voor herhaling vatbaar.